2008-08-07

Visdomständer

Smärta smärta fruktansvärd smärta!

Längst bak på höger sida har jag en varböld fruktansvärd stor och jag känner en tand igenom varen i bölden. Ja jag är fruktansvärt äckligt ärlig men det är fan sant!

Jag har ju tandhälsan eller va fan det heter undra om det täcker borttagande av visdomständer. Både mor och far har tagit bort sina och jag vill göra det innan det blir allt för jävla illa.

Någon som har fått/tagit bort/har kvar sina visdomständer?? Hur gick det??




Liten faktaruta om visdomständer:

De fyra visdomständerna, som ligger längst bak i munnen, växer fram när du är mellan 18 och 26 år. Alla får inte sina visdomständer, cirka 25 procent saknar en eller flera av tänderna. Visdomständerna kan växa fel på grund av platsbrist, vilket kan ge problem. Sök upp din tandläkare om du får ont i tänderna. Visdomständerna ställer ibland till besvär på grund av sitt läge längst bak i munnen. De är svåra att komma åt med tandborsten, får hål som är svåra att laga och tandköttet infekteras lätt. Tänderna växer ibland långsamt och fel på grund av platsbrist och kan skada andra tänder. Visdomständer som ger eller kommer att ge problem tas bort. Däremot behöver du inte göra någonting om du har tillräckligt med plats så att tänderna kan växa ordentligt. Faktum är att visdomständerna inte längre behövs, eftersom maten nuförtiden är mycket mer lättuggad än den var förr.



Jag har ju fan ont i hela käken....usch jag vill inte ju.

Jaja ont som fan gör det och ringa imorgon tänker jag fanemej göra! Ifall att det nu täcks av min försäkring men det borde de la.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visdomständer är ett elände. Går också omkring med värk i käkarna och har fått tid om 3 veckor. Blir nog flytande diet tills dess...

Hoppas du får ordning på dina snart!